Het kan je de afgelopen maanden niet ontgaan zijn: #quietquitting is trending. Ook als je niet actief op TikTok zit, heb je vast via de traditionelere wegen zoals de talkshows en kranten iets meegekregen over dit fenomeen. Samenvatting: werknemers, met Millennials en Gen Z voorop, doen niet méér dan het hoognodige in hun werk. Op het eerste gezicht niks geks, want er is meer in het leven dan werk. Maar ergens heeft quiet quitting ook een negatieve ondertoon, namelijk die van achteloosheid. Want willen we eigenlijk niet liever werk doen waarvan we geloven dat het écht de moeite waard is? Daarom in deze blog het fenomeen quiet quitting ontleed + waarom het onderwijs ingaan volgens mij hét alternatief is.

Wat is quiet quitting en wat zijn de oorzaken?

Quiet quitting betekent het minimale doen in je werk en geen stapje extra. Het is de zesjescultuur van toen je nog studeerde, maar dan op de werkvloer. Op zich niks mis mee, hoor ik je denken, wanneer stress op het werk beroepsziekte nummer één is in onze samenleving, toch? Eens: alles geven op je werk ten koste van je eigen leven, op wat voor manier dan ook, houd je niet lang vol en is ook niet zaligmakend. Goede werknemers-emancipatie dan, dat quiet quitting.

Maar de overige oorzaken voor quiet quitting die door experts worden genoemd vind ik persoonlijk wel iets verdrietigs hebben, namelijk:

  • Een gebrek aan uitdaging en groei in je werk;
  • Een gebrek aan waardering voor wat je doet.

Oftewel, geen voldoening halen uit je werk omdat je jezelf niet optimaal benut + hiermee geen belangrijke bijdrage levert + die óók niet wordt gewaardeerd. Nou, daar zakt de moed je wel van in de schoenen ja. Zeker als je onder de 35 jaar bent (oftewel, Millennial of Gen Z). Want laten we eerlijk zijn, dan ben je als professional toch veel te jong om al mentaal uit te checken van hetgeen waar je dag in dag uit mee bezig bent? En helemaal om ergens te blijven hangen waar je geen energie van krijgt.

 

Het alternatief: laat je omscholen tot leraar

Dus, in het kader van ‘het leven is kort’ daarom hét alternatief voor quiet quitting: leraar worden. Oftewel, in plaats van blijven hangen in iets waar je niet écht blij van wordt regie pakken en iets gaan doen waar je wel degelijk verschil maakt. In 2022 deden wij onderzoek onder (young) professionals die een carrièreswitch naar het onderwijs overwogen of deze al hadden gemaakt. Hier kwam een vergelijkbare top 3 aan redenen uit om zo’n stap te zetten, die het snijvlak met de quiet-quitting-problematiek perfect onderstreept:

  1. Mijn interesses zijn veranderd: niet zo gek, toch? Tussen het kiezen van een studie en daadwerkelijk een aantal jaar werkervaring verander je nog + leer je jezelf en het leven beter kennen. Daarbij, na het ik-blijf-tot-aan-mijn-pensioen-in-deze-baan-tijdperk is toch allang dat van de jobhoppende Millennial aangebroken? Waarom dan blijven hangen, terwijl je jezelf opnieuw kan uitvinden in een totaal andere baan? Hop-hop!
  2. In mijn huidige baan mis ik uitdaging en het benutten van mijn talenten: spreek dit altijd uit naar je huidige werkgever, wie weet wat voor kansen er toch blijken te zijn. Als dit niet het geval is, of je komt tot de conclusie dat je je werk gewoon ontgroeid bent, weet dan dat het onderwijs een snelkookpan is van persoonlijke én professionele ontwikkeling waarin jij op allerlei fronten uitgedaagd en benut zal worden. Lees hier meer over 3 manieren waarop leraar worden jouw persoonlijke ontwikkeling weer boost.
  3. Ik heb het gevoel dat ik geen rol van betekenis speel in de maatschappij: noem het een trend (purpose driven) of noem het gewoon common sense; we willen het gevoel hebben dat we iets nuttigs doen wat bijdraagt aan het grotere geheel. En terecht, want zingeving halen wij mensen toch nog steeds het meest uit ‘samen’. Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen waarom leraar worden dan een schot in de roos is. Daarbij zul je je nooit afvragen waar je het voor doet: iedere dag zitten er gemiddeld 25 redenen voor je neus waar jij met plezier je bed voor uit komt, en dan hebben we het nog niet over de bredere maatschappelijke impact die je met dit werk maakt.

 

Gaan een goede work-life-balance en leraar worden samen?

Maar hoe zit het dan met de oorzaak voor quiet quitting waar we mee begonnen, een verstoorde work-life-balance? Dat is toch probleem #1 in het onderwijs, een te hoge werkdruk? Ja, eerlijk is eerlijk, als leraar heb je vooral veel verschillende taken, en een carrièreswitch is hard werken. Maar het is niets wat jij als professional met de juiste handvatten niet aankan. Daarom besteden wij in ons programma uitgebreid aandacht aan thema’s als timemanagent, persoonlijk leiderschap en het creëren van de juiste balans tussen werk en privé. Zo hoef je helemaal niks quiet te quitten, maar benut je je volle potentieel én leer je nieuwe generaties om dat ook te doen - #goals, toch?